Pohjolan harvalukuisessa soitinvalikoimassa kanteleen ääni
oli kuulijoille elämys ja heidän suuresti arvostama.
Kanteleeseen liittyi tabuja ja sitä pidettiin mm.
Karjalan ortodoksien parissa "Jumalan soittimena" tai
jollakin muilla alueilla "Jumalan luomana". Kanteleesta
voitiin ennustaa myös tulevaa säätä ja sen rakentamisessa
oli tarkkoja rituaaleja. Koska soitin oli "Jumalan soitin",
puumateriaalit valittiin tarkoin, jotta ääni olisi ollut
mahdollisimman hyvä. Kanteleet rakennettiin tavallisesti
kuusesta, männystä, lepästä tai koivusta meillä Suomessa,
Baltian maissa yleensä lehtipuista.
Itse käytän kansi- ja reunamateriaalina mäntyä, pohjassa kuusta
tai mäntyä ja tappilistoissa pyökkiä. Kansimateriaalina olen
käyttänyt myös oregoninmäntyä ja pohjamateriaalina vaahteraa tai
yhdessä vuorottelevin listoin loimuvaahteraa ja ruusupuuta.
Kansimateriaalin olen hankkinut itse suoraan metsästä, sahannut
sen rakennuspuuksi ja kuivattanut aihioita vuosikausia.
Pitkäaikaisen kuivauksen jälkeen puu on ollut valmista
työstettäväsi kanteletta varten. Kantele on ollut perinteisesti
melko pelkistetty soitin, joten olen koristellut tekemiäni
kanteleita erilaisin koristelistoin. Ääniaukon ympärille teen
usein koristellun rosettiupotuksen. Rakennan jokaisen soittimen
käsityönä alusta loppuun - siten jokainen soitin on yksilöllinen
ja uniikki soitin.
Kanteleen pintakäsittely
Ennenvanhaan kanteletta ei juuri pintakäsitelty, vaan kantele sai
patinoitua savupirtin savussa tai se saatettiin tervata. Myöhemmin
pinta saatettiin öljytä esim. pellavaöljyllä.
Laatikkokanteleiden myötä kehittyi myös lakkaus. Käytettiin
spriilakkaa ja teollisuuslakkojen kehittyessä siirryttiin lähes
yksinomaan niihin.
Olen viulunrakennuksen myötä käyttänyt myös kantelelakkauksessa
yksinomaan spriilakkaa, jonka olen sekoittanut itse luonnonhartseista
kuten viulunlakat. Puu saa läpikuultavan pinnan, kun värilakka
sivellään kerroksittain pikkuhiljaa. Mielestäni aidoista
luonnonhartseista tehty lakka on akustisesti ja esteettisesti
ainoa oikea lakkatyyppi.
Ennen lakkausta kantelepohjustuksessa on tapana käyttää
väripetsausta. Itse en käytä sitä, koska se eliminoi puun
luonnollisen kiillon ja antaa liian voimakkaat värisyykontrastit.
Käytän mieluiten öljypohjustusta, jonka päälle väri saadaan aikaan
värilakoilla.
|

35-kielinen Perhonjokilaakso-malli, (ylinnä vasemmalla), 1986.
28-kielinen kantele (ylinnä oikealla), 1987.
34-kielinen suonikielinen kantele
(edessä, oma malli), 1993.
Soittimet rakentanut Jussi Laasanen
Kanteleen ääniaukon rosettiupotus. Jussi ja Kullervo Laasanen 1998.
36-kielinen Perhonjokilaaksolainen kantele, rakentanut Jussi Laasanen.
|